Zijn diepvriesgroenten gezond?

Diepvriesgroenten zijn praktisch, het hele jaar door verkrijgbaar en bovendien ook goedkoop, dat zijn gegeven feiten. Maar als je diepvriesgroenten vergelijkt met verse groenten, is de bevroren variant dan ook slechter?. Waarschijnlijk schreeuwt een innerlijk stemmetje nu “JAAA  VERS IS VEEEEL GEZONDER” maar is dat ook zo?.

Om deze vraag te beantwoorden zullen we zoals gewoonlijk berusten op wetenschappelijke bewijzen. In dit geval kijken we naar een onderzoek van de Universiteit van Illinois, Verenigde Staten.

Uit dit onderzoek is gebleken dat de diepgevroren variant het in de meeste gevallen even goed doet als de verse variant. Sterker nog bij sommige groenten zoals Broccoli en Spruitjes schijnt de diepvries versie zelfs gezonder te zijn. Zo bevatten diepgevroren broccoli meer vitamine C en Beta caroteen dan de ‘verse’ supermarkt broccoli. En bij Spruitjes bleven alle voedingswaarden beter bewaard dan bij de ‘verse’ supermarkt spruitjes.

Hé? Hoe kan dat?

In principe kun je er altijd van uit gaan dat verse groenten beter zijn dan diepvriesgroenten echter dit geldt alleen wanneer de groenten rijp en direct van het land gegeten worden. Dus als je groenten bijvoorbeeld vers uit je eigen moestuintje haalt is er niks aan de hand. Bij supermarkt groenten is dit dus vrijwel nooit het geval. De meeste groenten liggen eerst een tijdje in een opslag voor ze de winkel bereiken waar ze vervolgens ook enkele dagen kunnen liggen.

Door dat de groenten enkele dagen liggen verliezen ze langzamerhand hun vitaminen en mineralen en dit kan wel oplopen tot een verlies van 50%. Bovendien worden de groenten vaak voor dat ze volledig rijp zijn al geoogst waardoor ze net wat langer houdbaar zijn maar ook minder vitaminen bevatten.

Diepvriesgroenten daarentegen worden pas van het land gehaald wanneer ze rijp zijn, vervolgens worden ze gewassen, geblancheerd en ingevroren. Bij het blancheer proces kunnen warmtegevoelige stoffen zoals vitamine C en folium verloren gaan maar dat effect krijg je ook als je verse groenten kookt. Door dat de groenten direct na oogst ingevroren worden gaat de groente als het ware op slot en verliest het geen vitaminen of andere voedingsstoffen.

Dus je hoeft je niet meer schuldig te voelen als je diepvriesgroenten op tafel zet gezien er feitelijk eigenlijk helemaal niet zo veel mis met diepvriesgroenten.

Conclusie

Diepvriesgroenten zijn een redder in nood, ze zijn makkelijk te bereiden en vaak ook goedkoper wat kan bijdragen aan je dagelijks aanbevolen groente en fruit inname.

Gezien de gemiddelde volwassenen zo’n 5 porties groenten of fruit zou moeten innemen per dag en veel Nederlanders dat niet halen raad ik aan diepvriesgroente en fruit te consumeren.

Pas wel op met diepvriesgroente mixjes want hier kunnen soms onnodig toegevoegde conserveermiddelen, vetten en zout bij zitten die de groenten weer minder gezond maken.

Om je groente en fruit consumptie te optimaliseren kun je gewoon makkelijk een doosje sperziebonen in je wokpan mikken. Of gewoon een steelpannetje met rodekool opzetten.

Wat ook aan te raden en bovendien behoorlijk lekker is: Groene smoothies. Mik gewoon een paar blokken diepvries spinazie met wat diepvries fruit, een banaan en wat melk in een mixer (en wellicht wat proteïne poeder). Et voilà, je hebt een heerlijke smoothie die van nature zoet is, jouw dagelijks aanbevolen portie ijzer en dergelijke bevat en bovendien erg vullend is.

 

Omar Boussaïd
Volg Omar

Omar Boussaïd

Omar is een 19-jarige student Marketing en Communicatie die alleen maar planten eet en schreeuwmuziek luistert. Verder is hij ook een blogger en internet marketeer. In zijn dagelijkse strijd om de productiefste blogger van het Noorden te worden deelt hij zijn laatste bevindingen. Elke Maandag, Woensdag en Vrijdag een nieuwe blog!
Omar Boussaïd
Volg Omar

Latest posts by Omar Boussaïd (see all)

Ook handig!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*
*