Waarom (en hoe) je moet stoppen met frisdrank.

Frisdrank, de mierzoete engel des doods, wordt door veel mensen als onschuldig goedje gezien en daarom ook met regelmaat gedronken. Alleen al in Nederland consumeren we per persoon gemiddeld zo’n 91 liter per jaar.

Zoveel zoet vergif brengt echter een waslijst aan gezondheidsproblemen met zich mee waaronder diabetes, obesitas en hartkwalen.

Vandaar dat supermarktketens zoals Plus en Albert Heijn stappen hebben ondernomen om suikergehaltes van frisdranken aan te kaarten. Albert Heijn ging zelf een stapje verder door de suikerbommen bekend als Monster Energy uit de winkelschappen te halen.

Waarom is frisdrank zo slecht voor ons? Wat doet het met ons lichaam en Hoe kunnen we stoppen met het drinken van deze verslavende drankjes?

Frisdrank maakt je dik.

Frisdrank heeft geen voedingswaarde aangezien het slechts bestaat uit water, suiker en wat smaak en geurstoffen. Daarom is het ook volkomen onnodig om Frisdrank te consumeren, we drinken het enkel omdat we het (te) lekker vinden. Doordat er geen voedingsstoffen in frisdrank zitten hebben we na het drinken van frisdrank nog steeds trek in eten.

Frisdranken zitten wel vol met suiker dat opgenomen wordt door het lichaam om vervolgens verwerkt te worden tot wit vet waardoor je dikker wordt. Bovendien zorgt het overdosis aan suiker ervoor dat je insulinespiegel stijgt waardoor je lichaam eerder geneigd is om vet vast te houden.

Ook zoetstoffen zoals aspartaam laten je insulinespiegel niet met rust hoe veelbelovend de suiker en calorie vrije drankjes die deze zoetstof bevatten er ook uit zien.

En als kers op de taart werkt suiker ook behoorlijk verslavend waardoor je vaker en meer frisdrank wil consumeren. Het enige goede aan Frisdrank is dus dat frisdrankproducenten ervan profiteren.

Van Frisdrank krijg je sneller rimpels en dergelijke.

Dat rokers sneller verouderen was al bekend maar uit onderzoek van Professor Elissa Epel en haar onderzoeksteam blijkt dat dit bij Frisdrank drinkers vrijwel even erg is.

Mensen die 240 ml frisdrank per dag consumeren (ongeveer een glas) verouderen zo’n 1,9 jaar extra. Bij mensen die dagelijks 600 ml frisdrank consumeren schijnt dit 4,6 jaar te zijn.

Bij het natuurlijke verouderingsproces van de mens delen onze cellen zich steeds op. Deze cellen bevatten chromosomen die weer onze DNA bevatten. Deze chromosomen worden echter aan de uiteindes beschermt door telomeren. Wanneer deze beschermlagen genaamd telomeren op zijn zullen de cellen bij het opdelen ons DNA beschadigen waardoor er dus gevallen als diabetes, kanker en wat wel niet optreden.

Mensen die roken of Frisdrank consumeren schijnen telomeren veel sneller op te gebruiken waardoor ze dus eerder verouderen en ziektes krijgen.

Frisdrank is slecht voor je tanden (en botten!)

Vrijwel iedere Nederlander heeft het inmiddels wel gehoord van zijn of haar tandarts, frisdrank is funest voor je tanden. En dat is dan ook geen fabel, de suikers en het citroenzuur in frisdranken tasten je tanden aan. Natuurlijk bevat fruit en fruitsap ook suikers en zuur maar in veel mindere mate dan bij Frisdrank. Het effect schijnt bij Frisdrank 10 x zo snel permanente schade toe te brengen dan bij fruit en fruitsap namelijk binnen 30 seconden al.

Ook is Frisdrank niet bepaald goed voor je botten, veel frisdranken bevatten namelijk fosforzuur zodat de dranken langer houdbaar blijven. Alhoewel het voordelig is voor de producent om een product jaren houdbaar te kunnen houden pakt het voor de consument minder goed uit.

Het menselijk lichaam heeft namelijk een bepaald fosfor en calciumgehalte, zolang dat in balans blijft is er niks aan de hand en behoudt je gewoon sterke botten. Maar doordat Frisdrank fosforzuur bevat ontregelt het die balans als het ware waardoor het fosfor zich te goed gaat doen aan je calcium waardoor je dus zwakkere botten kan krijgen.

Maar wacht er is meer!

Dat pak Dubbelfris in de koelkast ziet er niet meer zo onschuldig uit hé? En dat is nog niet eens het begin van alle ellende waar frisdrank verantwoordelijk voor is. Er is meer maar als ik dat allemaal in details zou behandelen zou ik er waarschijnlijk een boek van moeten maken (Wellicht een idee voor later).

Hoe kom ik nu van Frisdrank af?

Een applausje voor het nog niet wegklikken van dit artikel om vervolgens je schuldgevoel weg te spoelen met een fles cola. Om jou als lezer te belonen zal ik enkele adviezen meegeven voor als je wil minderen met frisdrank.

In plaats van abrupt te stoppen probeer bij te houden hoeveel frisdrank je consumeert op een dag en bouw aan de hand van die gegevens af. Dus drink jij elke dag 3 glazen fris? Minder naar 2 glazen per dag en hou dit een week vol voor je weer een glas mindert.

Wat ook helpt is het nemen van een glas water voor elk glas frisdrank dat je neemt omdat je dorst daardoor sneller gelest is. En als je water te saai vindt of gewoon neigt naar een wat zoetere smaak is het aan te raden om bijvoorbeeld water met fruit te nemen.

Citroen water en water met sinaasappel, komkommer en munt zijn erg lekkere voorbeelden en als je prik mist kun je gewoon koolzuurhoudend water gebruiken.

Natuurlijk zal fruitwater nooit de zoetheid van frisdrank evenaren maar als je om je gezondheid geeft dan is het maar een klein verlies in vergelijking tot wat je er voor krijgt.

Omar Boussaïd
Volg Omar

Omar Boussaïd

Omar is een 19-jarige student Marketing en Communicatie die alleen maar planten eet en schreeuwmuziek luistert. Verder is hij ook een blogger en internet marketeer. In zijn dagelijkse strijd om de productiefste blogger van het Noorden te worden deelt hij zijn laatste bevindingen. Elke Maandag, Woensdag en Vrijdag een nieuwe blog!
Omar Boussaïd
Volg Omar

Latest posts by Omar Boussaïd (see all)

Ook handig!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*
*