De 7 voordelen van koud douchen

Koud douchen, veel mensen moeten er niet aan denken en om eerlijk te zijn, ik in het begin ook niet. Ik moet toegeven dat warme relaxende waterstralen veel aanlokkelijker zijn dan ijskoude stralen maar koud douchen is helemaal zo gek nog niet.

Ik ben inmiddels al twee weken bezig met koud douchen en ben ook niet meer van plan het op te geven en hier is waarom.

#1 Koud douchen maakt je alerter.

Koud douchen klinkt als een hel en geloof me dat is het ook de eerste 20 seconden, als je het koude water op je voelt komen krijg je direct de neiging om diep adem te halen. Dit diepe ademhalen zorgt ervoor dat er meer zuurstof in je lichaam komt en dat je hart sneller begint te kloppen. Naarmate je hart steeds sneller begint te kloppen pompt je lichaam ook een gigantische stroom aan bloed door je lichaam. Door dat dit bloed met verse zuurstof door je lichaam racet voel je je ook direct alerter en heb je genoeg energie voor de hele dag.

#2 Koud douchen hersteld je haar en huid.

Om een gezonde huid te onderhouden kun je je het beste wassen met koud water. Alhoewel warm water significant fijner aanvoelt droogt het je huid wel uit. Koud water daarentegen versterkt je opperhuid en poriën waardoor deze minder snel vervuild raken. Bovendien voorkom je met ijskoud of lauw water dat je natuurlijke oliën van je huid afspoelt. Wat het haar betreft, koud water zorgt ervoor dat je haar glanzender, sterker en gezonder wordt.

#3 Koud douchen verbeterd je immuunsysteem en bloedcirculatie.

Koud douchen blijkt de bloedcirculatie van je lichaam goed te beïnvloeden zo zorgt het ervoor dat het bloed ook rond de organen en het hart stroomt. Dit zorgt er dan weer voor dat je minder problemen met je hart en huid kan krijgen. Wanneer het koude water ons lichaam raakt wordt onze bloedcirculatie ook opgedreven waardoor het bloed efficiënter door onze slagaderen stroomt en dit is goed voor de gezondheid van het hart. Ook zorgt het voor een lagere bloeddruk, het ontstoppen van verstopte aderen en een verbeterd immuunsysteem.

#4 Koud douchen stimuleert gewichtsverlies.

Koude douches kunnen ook nog eens bijdragen aan gewichtsverlies. Het zit namelijk zo, je lichaam kent twee soorten vet, wit vet en bruin vet. Het witte vet hebben we te danken aan overconsumptie van calorieën en wordt opgeslagen als overtollig vet dat overigens niet zomaar verbrand wordt. Kortom je wil geen wit vet in je lichaam hebben aangezien het met name rondom je heupen, onderrug en nek gaat zitten. Bruin vet daarentegen is het gezonde vet dat je warm houdt en geactiveerd wordt op het moment dat je in aanraking komt met koud water waardoor je vet kunt verbranden.

#5 Koud douchen draagt bij aan spierherstelling

We hebben waarschijnlijk allemaal weleens atleten in een ijs bad zien springen en daar is een goede reden voor. Koud water helpt namelijk enorm tegen een spierkater, je weet wel die spierpijn na een dag intensief sporten waarbij je denkt dat je dood gaat. In 2009 deed men een onderzoek naar sporters en koud water. Ze volgden 360 sporters zoals voetballers en wielrenners en lieten deze na het sporten een ijs bad nemen. Na zo’n 20 minuten badderen bleken de sporters de 4 daaropvolgende dagen significant minder last te hebben van een spierkater.

#6 Koud douchen verminderd stres.

Onder een douche stappen zonder het water op te warmen of in de zee springen zonder eerst aan het water te wennen blijkt stres verminderend te zijn. We worden er harder van, bouwen een hogere tolerantie tegen stress op en kunnen zelfs minder snel ziek worden. Een studie heeft laten zien dat mensen die koude douches nemen ook minder urinezuur produceren waardoor de kans op dingen zoals nierstenen en leukemie drastisch afneemt. Bovendien zorgt het koude water ook voor een toename van het antioxidant glutathion welke een antioxidant is die ervoor zorgt dat andere antioxidanten in topvorm blijven.

#7 Koud douchen verminderd depressie.

En als last but not least, koude douches blijken ook de symptomen van depressie te verminderen. Door de intense impact van het koude water op de thermo receptoren van je lichaam (Warmte en Kou sensor zenuwcellen) worden er extra veel elektro impulsen verstuurd naar je perifere zenuwstelsel. Door deze impulsen maakt je lichaam antidepressieve stoffen en humeur oppeppende stoffen aan in je lichaam. Tot zoverre zitten hier nog geen negatieve bijwerkingen aan.

 

Persoonlijk ben ik er helemaal weg van, het houdt je scherp en ik voel me nu echt als een beest, een productiviteitstijger™. Wel moet je er rekening mee houden dat als je last hebt van hartritmestoornissen die niet echt aan te raden valt aangezien het koude water je hart sneller laat kloppen.

Waag jij een sprong in het koude water?

 

 

Omar Boussaïd
Volg Omar

Omar Boussaïd

Omar is een 19-jarige student Marketing en Communicatie die alleen maar planten eet en schreeuwmuziek luistert. Verder is hij ook een blogger en internet marketeer. In zijn dagelijkse strijd om de productiefste blogger van het Noorden te worden deelt hij zijn laatste bevindingen. Elke Maandag, Woensdag en Vrijdag een nieuwe blog!
Omar Boussaïd
Volg Omar

Latest posts by Omar Boussaïd (see all)

Ook handig!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*
*