6 manieren om toch gezond te eten als je het drukt hebt

Gezond eten als je het druk hebt

Heb jij het ook altijd zo druk en wil je eigenlijk wel gezond gaan eten maar heb je er de tijd niet voor?

Je bent lekker bezig met je nieuwe startup of zit dagenlang in de boeken om je tentamens te halen. En om het lekker makkelijk te houden en snel weer verder te kunnen koop je even gauw een broodje bij de cafetaria of supermarkt.

En als je eenmaal thuis bent moet je ook nog eens gaan koken dus het kan dan weleens verleidelijk zijn om gewoon wat te bestellen bij een afhaalrestaurant of een kant en klare maaltijd in de magnetron te stouwen.Makkelijk voedsel mag dan wel lekker en snel zijn maar het zit ook vol met suiker, zout en vetten die je sneller dik en moe maken.

Gezond eten klinkt moeilijk maar mits je er een beetje moeite voor over hebt kun je in no-time een gezonde maaltijd op tafel zetten!

Zorg voor hapklare ontbijtjes.

Je ontbijt is de belangrijkste maaltijd van de dag dus zorg ervoor dat je dat niet overslaat omdat je moet haasten. Ga er een kwartier eerder uit als het moet en check niet je mailtjes, appjes of wat dan ook want dat kost ook tijd, eerst maar eens goed ontbijten. Enkele makkelijke en voedzame ontbijtjes zijn:

  • Overnight oats: De avond van tevoren stop je al vast wat havermout en (amandel/soya) melk in de koelkast en laat het in de nacht weken. De volgende ochtend voeg je er wat vers (of ontdooid) fruit bij zoals banaan of bessen en wat zaden en noten naar smaak en voila je hebt in no time een gezond en snel ontbijt. Door dat je de havermout laat weken in plaats van het op te warmen blijven de voedingsstoffen beter bewaard.
    Tip: Persoonlijk doe ik er altijd een lepel dadelstroop bij, maakt het wat zoeter.
  • Yoghurt met fruit, zaden en noten: Neem een schaal (Griekse) yoghurt, snij een banaan in schijfjes, voeg wat (ontdooide) bessen en noten/zaden toe en je hebt een snel power ontbijt.
    Tip: Volle yoghurt is over het algemeen gezonder dan magere yoghurt en bevat meer voedingsstoffen.
  • Roggebrood: Roggebrood is de gezondste brood variant die er bestaat en zit bordevol met vezels en ijzer. Lekker en gezond op zo’n stuk roggebrood is: humus, 30+ kaas, appelstroop of jam.

Deel je tussendoortjes op in porties.

Zelfs als mensen junkfood vermijden komt het nog vaak genoeg voor dat ze te veel eten om dit te voorkomen kun je van tevoren je tussendoortjes in porties opdelen. Zorg er bijvoorbeeld voor dat je een bakje met voorgesneden fruit hebt of wat noten zolang je niet de hele zak noten naar binnen werkt.

Alhoewel het verleidelijk is om een mars uit de snoepautomaat te halen is dit niet aan te raden. Chocoladerepen en dergelijke laten je bloedsuikerspiegel heel even stijgen waarna je je binnen 3 kwartier alweer moe voelt, trage koolhydraten zoals die in fruit bijvoorbeeld worden langzaam verwerkt door je lichaam waardoor je je langer energiek voelt.

Tip: Zorg ervoor dat je tussendoortje niet meer als 200 calorieën bevat.

Drink genoeg water.

Veel mensen drinken graag koffie op het werk om door de dag te komen maar vergeten daarbij vaak om genoeg water binnen te krijgen. Een gemiddeld mensenlichaam heeft behoefte aan anderhalf liter tot twee liter water per dag en veel mensen komen niet eens aan een liter per dag.

Neem in plaats van de hele dag door koffie eens een flesje water van thuis mee en vul deze een of twee keer per dag bij. Een halve liter fles water is goedkoper en sneller om bij te vullen, past prima in je tas en bovendien zorg je er zo ook voor dat je genoeg water binnen krijgt.
Tip: Drink ook wat water tijdens het eten van je tussendoortje, hierdoor zal je je sneller vol voelen en ben je minder geneigd om door te snacken.

Eet elke dag rond de zelfde tijd.

Om 9 uur op kantoor, alle mailtjes beantwoorden om half 11 en om 12 uur even lunchen: de meeste mensen hebben een routine op kantoor zodat ze ervoor kunnen zorgen dat ze klaar zijn voor onverwachte situaties of kansen.

Als je ook je tussendoortjes en lunches gewoon een vaste tijd geeft in je dagelijkse routine ben je er tenminste zeker van dat je niet afhankelijk hoeft te zijn van de snoepautomaat of een snel broodje bij de Mac.

Naarmate je elke dag rond dezelfde tijd eet kun je ervoor zorgen dat je gezondere keuzes maakt zonder gestoord te worden door iets dat haast heeft.

Bestel je boodschappen online.

Boodschappen doen kost tijd maar als je van te voren al, bijvoorbeeld tijdens je lunchpauze of gewoon al in de ochtend, je boodschappen online besteld bij de Jumbo of Albert Heijn bespaar je flink wat tijd en geld. Aangezien je niet de supermarkt in wandelt krijg je ook niet de neiging om onnodige producten te kopen en kun je je gewoon focussen op wat je in huis nodig hebt.

Bovendien kun je je boodschappen vaak gewoon ophalen wanneer het jouw uitkomt. In minder dan 5 minuten loop je alweer de supermarkt uit met de boodschappen die jij nodig hebt en sommige supermarkten bezorgen zelfs thuis.

Loop genoeg.

Misschien lijkt dit advies een beetje uit zijn plaats maar gezonde voeding alleen is niet genoeg om een gezond lichaam te hebben. Als je ook voldoende beweegt kun je je lichaam optimaal gezond en in vorm houden.

Ben je bijvoorbeeld veel aan het bellen voor je werk? Neem je telefoon gewoon mee -een bluetooth headset maakt het makkelijker- en loop gewoon door het park terwijl je belt.

Op die manier beweeg je in ieder geval genoeg en als je per se aantekeningen moet maken voor afspraken bijvoorbeeld kun je altijd nog een notitieblok en een pen meenemen.

 

Een gezond lichaam is nou eenmaal een lichaam dat goed kan functioneren of het nou op school of de werkvloer is. Door gezond te eten en genoeg te bewegen kun je je lichaam gezond en in vorm houden en ook meer presteren!

Omar Boussaïd
Volg Omar

Omar Boussaïd

Omar is een 19-jarige student Marketing en Communicatie die alleen maar planten eet en schreeuwmuziek luistert. Verder is hij ook een blogger en internet marketeer. In zijn dagelijkse strijd om de productiefste blogger van het Noorden te worden deelt hij zijn laatste bevindingen. Elke Maandag, Woensdag en Vrijdag een nieuwe blog!
Omar Boussaïd
Volg Omar

Latest posts by Omar Boussaïd (see all)

Ook handig!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*
*