5 tips voor een betere nacht rust.

Goed begin van de dag

Last van slapeloze nachten? Je bent niet de enige, uit onderzoek blijkt dat minstens 1 op de 10 Nederlanders last heeft van slaapproblemen. Natuurlijk kun je je zelf volgooien met een dosis slaappillen maar door het probleem bij de oorsprong aan te pakken kom je veel verder. Met de volgende 5 tips slaap je weer als een roos.

Slapen als een roos is overigens een gezegde dat gebaseerd is op kinderen die tijdens hun slaap een hoogrode kleur kunnen krijgen.

#1 Creëer een slaaproutine.

Je hebt er waarschijnlijk weleens last van gehad: je hebt een prettige droom en dan opeens wordt je wakker gemaakt door je wekker en heb je de neiging om te snoozen en verder te slapen. Zou het niet veel prettiger zijn om gewoon uitgerust wakker te worden zonder gewekt te hoeven worden?  Dat kan! Verbeter gewoon je slaapcyclus!

Hoe? Simpel, ga gewoon elke avond rond dezelfde tijd naar bed en ga er rond dezelfde tijd weer uit.

Naarmate je je zelf aan je slaaproutine blijft houden (en ook genoeg slaapt krijgt) begint je lichaam er steeds meer aan te wennen en valt het makkelijker in slaap rond jouw bedtijd.

Ook gewoon in de weekenden, want door uit te slapen verpest je je slaapcyclus weer.

#2 Let op wat je eet en beweeg genoeg.

Slapen op een lege of te volle maag is niet bepaald verstandig omdat in beide gevallen je buik waarschijnlijk pijn doet en dat kan je nog weleens wakker houden. Ook kunnen sommige mensen beter niet drinken voor ze gaan slapen gezien je dan weleens nachtelijke tripjes naar de wc zou moeten maken.

Verder is het aan te raden om cafeïne, alcohol en nicotine gebruik een paar uur voor het slapen gaan te vermijden. Alcohol kan je soms een beetje slaperig maken maar het effect kan je ook tegenwerken.

Nu is bewegen sowieso vitaal om gezond te leven maar het bevorderd je nachtrust ook door je sneller uit te putten waardoor je weer beter en dieper kan slapen.

#3 Creëer een avondroutine.

Het scheppen van een avond routine kan je lichaam vertellen dat het langzamerhand tijd wordt om te gaan slapen. Probeer dit avond routine te vullen met relaxende activiteiten zoals lezen, een warm bad (een douche kan net zo goed) of relaxende muziek in een gedimde kamer. Door een avond routine te creëren maak je het als het ware makkelijker voor je lichaam om te switchen tussen waakstand en slaapstand.

Vermijd wel je televisie, laptop of smartphone ongeveer een uur voor je gaat slapen want de stralingen van je scherm zorgen er namelijk voor dat je hersenen waakzaam blijven.

#4 Slaap comfortabel.

Wie weleens op de vloer heeft geslapen weet hoe brak je bent als je de volgende ochtend wakker bent. Vloeren liggen dan ook niet bepaald comfortabel. Comfortabelere slaap zorgt voor een betere kwaliteit slaap welke op zijn beurt er weer voor zorgt dat je uitgerust wakker kan worden.

Een comfortabele kamer is over het algemeen goed gekoeld, donker en stil. Je kunt hiervoor bijvoorbeeld donkere gordijnen, een ventilator en oordoppen aanschaffen.  Ook een goed kussen en matras zijn factoren voor een goede nachtrust.

Probeer je kinderen of huisdieren zo min mogelijk bij je te slapen en als je het bed als nog met iemand deelt zorg er dan op ten minst voor dat jullie beide genoeg ruimte krijgen.

#5 Maak je hoofd leeg voor je slapen gaat.

Stressvolle gedachten kunnen je van je werk afhouden maar ook van je slaap. Dus probeer stres zoveel mogelijk te reduceren in je leven. Dit kun je doen door bijvoorbeeld je dag te plannen en daarmee meer overzicht en controle te scheppen. Zet prioriteiten en deel je dag goed in met een balans tussen werk en tijd voor je zelf, neem dus genoeg pauzes. Als het echt niet lukt probeer dan op ten minst je gedachten los te maken door ze voor het slapen gaan op papier te zetten en ze op zij te zetten voor de volgende dag.

 

Omar Boussaïd
Volg Omar

Omar Boussaïd

Omar is een 19-jarige student Marketing en Communicatie die alleen maar planten eet en schreeuwmuziek luistert. Verder is hij ook een blogger en internet marketeer. In zijn dagelijkse strijd om de productiefste blogger van het Noorden te worden deelt hij zijn laatste bevindingen. Elke Maandag, Woensdag en Vrijdag een nieuwe blog!
Omar Boussaïd
Volg Omar

Latest posts by Omar Boussaïd (see all)

Ook handig!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*
*