5 redenen om te beginnen met mediteren.

Veel mensen denken bij meditatie aan boomknuffelaars die in een lotushouding gaan zitten of aan occulte dingen. Maar dat is niet terecht want mediteren is niet onnozel of occult maar is, wetenschappelijk bewezen, goed voor je.

Meditatie komt in meerdere vormen en maten en natuurlijk heb je dan ook de varianten die iet wat meer naar het occult neigen. Mediteren is praktisch gezien je concentreren op je ademhaling en gedachten voorbij laten gaan om weer terug te keren naar het concentreren op je ademhaling. Deze vorm van meditatie wordt ook wel eens mindfulness meditatie genoemd. Alle mantra’s en Oosterse verhalen over het derde oog, Buddha en wat dan ook zijn extra’s.

Nu je de basis van het mediteren kent zijn hier 5 redenen om maar eens te beginnen met dat mediteren.

#1 Je wordt er productiever van.

Productiviteit is, zoals menig lezer al weet, een van mijn ‘obsessies’. Voor LifehackGids probeer ik zo productief mogelijk te zijn en naast de pomodoro techniek en het koude douchen vind ik ook mediteren behoorlijk behulpzaam.

Uit een studie van de John Moore Universiteit te Liverpool is gebleken dat met 10 minuten mediteren per dag je focus verhoogd kan worden en je probleemoplossingen vermogen ook efficiënter gaat werken.

Een andere studie heeft aangetoond dat alleen al na 4 dagen meditatie het brein al veranderd. Bij de proefpersonen was er een toename in witte en grijze gebieden in de hersenen. De witte en grijze gebieden zijn verantwoordelijk voor bewustzijn, zelfbeheersing, en geheugen. Door te mediteren kun je als het ware je brein herinrichten. Het beste hier aan? Het kan op elke leeftijd, kennelijk ben je werkelijk nooit te oud om te leren.

#2 Het is goed voor je hart.

Mediteren schijnt ook goed voor het hart te zijn. Uit meerdere onderzoeken is gebleken dat mensen die mediteren de bloeddruk bij hoge bloeddruk patiënten kan verlagen. Een te hoge bloeddruk is een van de grootste veroorzakers van hartaanvallen.

Een studie uit 2012 met Afro-Amerikaanse proefpersonen liet zien dat de controle groep die mediteerde 48% minder kans had op een hartaanval. Dit in vergelijking met een andere controle groep die enkel gezondheidsvoorlichting kreeg.

# 3 Je wordt er vrolijker en minder gestrest van.

Verscheidende studies hebben aangetoond dat meditatie de symptomen van angststoornissen en depressie kan verminderen. In dit onderzoek van x werden er 2 controlegroepen gemaakt waarbij de ene groep deed aan mindfulness meditatie en de andere groep deed aan Shambalah meditatie (mantra meditatie).

De Mindfulness meditatie groep focuste zich dus op de ademhaling en het accepteren van gedachten en ze los te laten. De Shambalah groep daarentegen deed dat niet en focuste zich op mediteren door middel van mantra.

Uit het onderzoek is gebleken dat alle deelnemers voelden dat ze aan meditatie deden. Echter bij de Mindfulness controlegroep bleek er veel meer effect te zijn. De controlegroep vertoonden minder symptomen van depressie, vermoeidheid en verwarring.

#4 Je slaapt er beter van.

Slaaptekort is een groeiende epidemie in Nederland waar steeds meer mensen aan leiden. Zo’n 10 procent van de Nederlandse bevolking geeft aan (ernstige) slaapproblemen te hebben en daarbij worden de mensen die te laat naar bed gaan niet eens bij verrekend.  Te weinig slaap verzwakt het immuunsysteem en maakt je kwetsbaarder voor het ontwikkelen van ziektes.

Natuurlijk helpt het om een 1 uur voor het slapen te gaan je mobiel en andere apparatuur weg te leggen, wat overigens maar weinig mensen doen. Maar door te mediteren en je gedachten langzaam uit je hoofd te laten gaan creëer je weer rust in je zelf waardoor je ook beter kan slapen.

Een studie met 30 mensen die chronische slapeloosheid hadden heeft aangetoond dat meditatie wel degelijk kan helpen. Meer dan de helft van de controlegroep gaf aan beter te kunnen slapen na meditatie.

#5 Je maakt betere beslissingen

Naarmate je gaat mediteren wordt je je bewuster van je gedachten, acties en emoties. Door dat je hier bewuster van bent krijg je meer inzicht en neig je dus minder snel om stomme beslissingen te nemen. De bewustheid weerhoudt je er van om gewoon passief een reactie te geven op een situatie waardoor je je acties overdenkt en eerder een goede beslissing maakt.

Als je na het lezen van dit alles overtuigd bent om te mediteren heb ik nog enkele tips voor je:

  • Begin simpel. Als mediteren je moeilijk lijkt begin dan met bijvoorbeeld een minuutje of langer. Je kunt dit doen door een timer te zetten.
  • Lotushouding hoeft niet. De lotushouding mag maar niet noodzakelijk. Je kunt net zo goed in een stoel gaan zitten of ergens gaan liggen.
  • Denken is niet erg. Het kan soms gebeuren dat er gedachten door je hoofd beginnen te schieten en dat is niet erg. Accepteer je gedachten en breng je concentratie terug naar je ademhaling.

 

Omar Boussaïd
Volg Omar

Omar Boussaïd

Omar is een 19-jarige student Marketing en Communicatie die alleen maar planten eet en schreeuwmuziek luistert. Verder is hij ook een blogger en internet marketeer. In zijn dagelijkse strijd om de productiefste blogger van het Noorden te worden deelt hij zijn laatste bevindingen. Elke Maandag, Woensdag en Vrijdag een nieuwe blog!
Omar Boussaïd
Volg Omar

Latest posts by Omar Boussaïd (see all)

Ook handig!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*
*